Korespondenční volba

3. a 4. října se v České republice konají volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. Čeští občané, kteří žijí v zahraničí, mohou poprvé v historii ČR volit korespondenčně. Jak při tom musí postupovat? O tom následující přehled, který připravil JUDr. Jaroslav Horký z advokátní kanceláře H&P-Law
KDO může volit?
Čeští občané
a) žijící dlouhodobě v zahraničí, včetně studentů
b) zapsaní ve zvláštním seznamu (na základě níže uvedené žádosti 1),
c) kteří požádali včas (na základě níže uvedené žádosti 2).
Pozor! Korespondenční hlasování se netýká turistů. Ti mohou volit s dopředu zajištěným voličským průkazem na českém zastupitelském úřadu, nikoli poštou.
PROČ KORESPONDENČNĚ?
Umožňuje účastnit se voleb, aniž by voliči museli absolvovat cestu na zastupitelský úřad vzdálený i stovky kilometrů od bydliště.
JAK A KDY?
Na základě dvou žádostí, princip dvou obálek
ŽÁDOST 1 o zápis do seznamu voličů; 40 DNŮ PŘEDEM
Volič požádá o zápis do zvláštního seznamu voličů vedeného velvyslanectvím nebo generálním konzulátem v místě dlouhodobého pobytu v zahraničí („seznam“), a to nejpozději do 40 dnů přede dnem voleb. (ŽÁDOST 1)
Žádat může osobně, poštou (pozor, nezbytnost úředně ověřeného podpisu), datovou schránkou, online (na portálu občana) nebo prostřednictvím zmocněnce.
ŽÁDOST 2 o možnost hlasovat korespondenčně; PÍSEMNĚ 35 DNŮ PŘEDEM--OSOBNĚ 2 DNY PŘEDEM
Po zápisu do seznamu a po vyhlášení voleb prezidentem republiky volič požádá (ŽÁDOST 2) o možnost hlasovat korespondenčně na velvyslanectví nebo generálním konzulátu („zastupitelský úřad“), kde je občan veden na základě žádosti 1.
Žádat může osobně, poštou (pozor, nezbytnost úředně ověřeného podpisu), poslat datovou schránkou, online (na portálu občana) nebo prostřednictvím zmocněnce. Osobní žádost lze učinit nejpozději 2 dny před volbami, písemnou však 35 dnů před volbami.
MATERIÁLY OD ZASTUPITELSKÉHO ÚŘADU 25 DNŮ PŘED VOLBAMI – DVĚ RŮZNÉ OBÁLKY
Poté, nejpozději 25 dnů před volbami, volič obdrží pro korespondenční hlasování dvě odlišné obálky, a to doručovací a úřední. Hlasovací lístek si volič vytiskne z internetu a vloží do úřední obálky.
Následně volič vloží do doručovací obálky úřední obálku, osobně podepsaný identifikační lístek, popřípadě i voličský průkaz, pokud mu byl vydán. Vydaný voličský průkaz bude nutné vrátit proto, aby bylo zamezeno dvojímu hlasování. Pokud nebude voličský průkaz vložen do doručovací obálky spolu s identifikačním lístkem a úřední obálkou, nebude se k doručovací obálce přihlížet. Na doručovací obálce bude dopředu
vyplněna adresa zastupitelského úřadu, dále číslo příslušného zvláštního volebního okrsku a označení příslušných voleb, tak aby byl výkon volebního práva občanům co nejvíce usnadněn.
Pokud byste v daném termínu neobdrželi výše uvedené obálky, stále je prostor požádat o volbu osobně.
PROČ DVĚ RŮZNÉ OBÁLKY?
Za účelem zachování požadavků na hlasování, tj. tajnost, přímost a svoboda.
SAMOTNÁ VOLBA
Poté, nejpozději do ukončení hlasování, volič zásilku odešle či osobně doručí zastupitelskému úřadu, který přijaté doručovací obálky bezpečně uloží a předá v den voleb zvláštní okrskové volební komisi.
Velmi přehledně zachycuje korespondenční volby níže uvedené schéma dostupné zde: https://mzv.gov.cz/public/3a/39/b/5716867_3327465_Harmonogram_korespondencni_volby2__1_.jpg
Pokud žijete v zahraničí a máte nějaký právní problém, s nímž potřebujete poradit, neváhejte nás oslovit. Máme dvacet let zkušeností s pomocí krajanům a vším, co je trápí (dědictví, restituce, občanství…). Pište na jhorky@ak-hp.cz
Zdroje: zákon č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky ve znění pozdějších předpisů