České tradice v Banátu
01.
Rumunsko - Banát
Zeměpisná poloha
Banátu
-
Banát je historické území v jihovýchodní Evropě. Rozkládá se na území tří států:
-
východní a největší část se nachází v Rumunsku a jeho středisky jsou města Resita, Orsova, Moldova Nova, Timis, Caras- Severin a částečně Arad a Mehendinti
-
západní část je v Srbsku, říká se mu "Srbský Banát" a jeho střediskem je Vojvodina
-
severní a nejmenší část se rozkládá v Madarsku a jeho centrem je Csográd
-
Banát je v Rumunsku na západě a severozápadě součástí Panonské pánve
-
jižní přírodní hranici tvoří Dunaj
-
Banátské hory / Muntii Banatului/ patří do rumunských západních Karpat, tvoří jejich nejjižnější část
-
na severu je ohraničen řekou Timis, na jejíž údolí za průsmykem Porta Orientala /540 M/ navazuje údolí Cerne
-
od východních sousedů je Banát oddělen pohořím Tarcu, Cerna a Mehenditi, nejvyšší horou je Semenic /1446m/
-
v centrální části pohoří je Národní park Cheile Nerei Beusnita a Národní park Semenic Ceile Carasului
02.
Rumunsko - Banát
Historie a kolonizace
Banátu
-
ve starověku byl Banát obýván Dáky
-
v roce 106 ho dobyli Římané, založili provincii zvanou Dácie
-
v 9. století byl Banát připojen k Bulharské říši
-
v 11. století se stal součástí Uherského království
-
v dalších stoletích patřil střídavě Habsburské monarchii a Osmanské říši
-
v dobách, kdy Banát patřil Habsburské monarchii, Osmanská říše vysílala své vojáky do měst a vesnic, kde rabovali, kostely, domy, stodoly, pole i lesy pálili a obyvatelstvo zabili nebo odvlekli do zajetí
-
Banát byl zdevastovaný a vylidněný, rakouský císař Leopold I. začal Banát osidlovat /1699/
-
v roce 1716 - 1718 propukla další Rakousko- turecká válka
-
válka byla ukončena tzv Požarevackým mírem, v Banátu zřídili tzv. Vojenskou hranici, která území spravovala a chránila
03.
Rumunsko - Banát
Migrace Čechů do
rumunského Banátu
-
první vlnu osidlování Banátu vyvolal rumunský podnikatel se dřevem Iosif Magyarly /v roce 1823/
-
se souhlasem vládních úřadů monarchie si v nejjižnější části Banátu na tři roky pronajal kus pralesa
-
k mýcení naverboval skupinu dobrovolníků z Čech
-
do rumunských pralesů se vydalo 80 rodin / pocházely z okolí Prahy, Čáslavska, Plzenska, Klatovska, Domažlicka a Příbramska/
-
slíbil jim 20 jiter půdy, vysoké výdělky a osvobození od roboty a daní
-
až do Banátu jeli na vozech a dobové dokumenty informují, že cesta byla náročná a nebezpečná
-
jedna část přesídlenců založila osadu Svatá Helena, druhá osadu Elizabeta
-
podnikatel jim dal jen 2 jitra půdy a za zásobu potravin a půjčené nářadí mu museli splácet zvýšenou těžbou dřeva, osadníci žili v zemnicích
-
před uplynutím nájemní smlouvy Magyarly těžbu dřeva zastavil, zásoby potravin a nářadí naložil na vozy a zmizel
-
obyvatele osad Svatá Helena a Elizabeta sepsali žádost o přijetí do hraničářských obcí
-
hraničářské obce spravovala Vojenská hranice v Temešváru, vedl ji generál Schneler, který žádost převzal a poslal Válečné radě do Vídně
-
Válečná rada žádosti vyhověla a rozhodla, že Banát jako významné strategické místo osídlí
-
druhá vlna osidlování probíhala v letech 1826 - 1828
-
k osídlení významných strategických míst potřebovali 500 - 600 rodin
-
kolonizační úřady zájemcům nabízely lákavé výhody /cestu na státní útraty, vysoké cestovní příspěvky, osvobození od pozemkové a domovní daně/
-
za tyto výhody byli muži až do vysokého věku povinni věnovat se vojenským cvičením a v případě tureckého útoku bojovat
-
v roce 1826 vojenské úřady vyměřily půdu pro další osady: Gerník, Bígr, Eibentál, Rovensko a Šumice
-
vojáci z Vojenské hranice vybudovali podél hranic vojenské pevnosti a ve vesnicích obecní domy, v nich umístili menší vojenské oddíly, které společně s místními muži dohlíželi na bezpečnost hranice i vesnice
-
mýcením lesů se v roce 1847 ztratila v Elizabetě voda, její obyvatele se přestěhovali do Svaté Heleny
-
třetí vlna vystěhovalectví pokračovala v letech 1862 - 1864, kdy Banát dosídlili další osadníci z Čech a Moravy
04.
Rumunsko - Banát
Život v českých vesnicích od 19. století po současnost
-
V roce 1867 došlo k rakousko-uherskému vyrovnání
-
tento ústavně-právní akt změnil Rakouské císařství ve dva svébytné celky: Rakousko a Uhersko.
-
Rakousko i Uhersko disponovaly vlastními parlamenty a vlastními právními řády
-
některá ministerstva a státní instituce byla společná a v jedné osobě je reprezentoval rakouský císař a uherský král /c.a k./
-
v roce 1873 byla zrušena Vojenská hranice a její území bylo začleněno do Uherského království, patřil tam i Banát
-
začlenění do Uherského království přineslo obyvatelům českých vesnic rumunského Banátu změny
-
děti se ve škole učily sice česky, ale jen z učebnic, které schválila uherská vláda
-
v roce 1907 vyšel nový školský zákon, který prosazoval zestátnění škol a vyučování v madarštině, i kázání v kostelech začalo probíhat v madarštině
-
po ukončení 1. světové války se podle Pařížských mírových dohod stanovily nové hranice evropských států
-
část Banátu připadla Rumunskému království a část Království Srbů, Chorvatů a Slovinců
-
české vesnice v Banátu patřily Rumunskému království, které tvořilo součást Malé dohody, úzce spolupracovalo s Československem, které poskytovalo české menšině významnou pomoc
-
do českých vesnic byli vysláni kvalifikovaní čeští učitele, učebnice, knihy, časopisy, školní pomůcky
-
v období 2. světové války byli rumunští občané české národnosti povoláni do rumunské armády, která od roku 1941 do roku 1944 bojovala na straně nacistického Německa
-
po protihitlerovském převratu /1944/ se rumunská armáda postavila proti dosavadnímu spojenci
-
v roce 1947 rumunský král abdikoval, vznikla Rumunská lidová republika
-
v roce 1967 byla vyhlášená nová ústava i nový název země - Rumunská socialistická republika, prezidentem se stal N. Ceucescu
-
zpočátku Rumuny obdivovaný politik se změnil na diktátora
-
o českou menšinu žijící v odlehlé a chudobné části Rumunska neprojevoval zájem Ceucescu ani vláda
-
proto se na školách učilo česky a kázání v kostelech probíhalo také v češtině
-
převratné změny nastaly v roce 1989, kdy autoritářská vláda Ceucesca padla
-
obyvatele českých vesnic začali odcházet do zahraničí a do rumunských měst
-
v roce 1995 vláda České republiky na zlepšení životních podmínek české komunity v Banátu vyčlenila 30 milionů korun
-
do vesnic se zrenovovaly silnice, bylo zavedeno bezdrátové telefonické spojení a elektrický proud
-
školy se zrekonstruovaly a moderně vybavily
05.
Rumunsko - Banát
Příčiny zachování
české identity
-
v 19. a počátkem 20. století byla do všech vesnic rumunského Banátu obtížná dostupnost
-
Češi ve svých vesnicích žili uzavřeně
-
tato izolovanost jim pomohla zachovat si češtinu i rodinné tradice
-
lidé žijící na území cizího státu, v tvrdých životních podmínkách, věří v Boha intenzivněji
-
jejich víra je umocněna sounáležitostí k českému národu
-
kostel byl a je pro ně zdrojem síly, bilancování a vzpomínání
-
věřící svou víru deklarují poutěmi do Čiklavy /první se koná 15. srpna
-
na svátek Nanebevzetí Panny Marie, druhá 8. září na Narození Panny Marie/
-
svou účast na poutích vnímají jako osobní zkoušku své víry, jako vyvrcholení náboženského života i jako kontinuitu staletími udržovaných náboženských tradic
-
pocit české identity zachovávají společné oslavy křtin a svateb, patří mezi ně i biřmování dětí
-
tato událost je pro všechny výjimečná, proto rodiče dají chlapcům ušít tmavý oblek a děvčata jdou na biřmování v bílých nádherných šatech, na hlavě mají věneček z bílých květů a každé dítě v ruce drží vysokou bílou svíčku
-
v římskokatolickém ritu se svátost biřmování uděluje pomazáním oleje na čelo a vkládáním rukou biskupa na hlavu biřmovaného se slovy: "Přijmi pečet daru Ducha svatého"
-
evangelíci nazývají biřmování konfirmací a vnímají ji jako bohoslužebnou slavnost, která konfirmanty přijímá mezi dospělé členy sboru
-
baptisté biřmování nepraktikují, jsou křtěni až v dospělém věku
06.
Rumunsko - Banát
Obyvatele českých
vesnic v médiíc
-
o existenci krajanů z oblasti rumunského Banátu byla česká veřejnost poprvé informována v roce 1865 v novinách "Posel Prahy"
-
článek popisoval život Čechů v Banátu, jejich jazyk a dodržované tradice
-
články tohoto charakteru měly v tehdejší době velký význam
-
podporovaly snahy Čechů prosazovat se jako národ
-
zájem o krajany žijící v zahraničí se zvyšoval po vzniku Československa /1918/
-
zásadní byl vznik Československého ústavu zahraničního /1928/
-
jeho posláním bylo a je pomáhat krajanům v zahraničí a spolupracovat s nimi
-
prvním ředitelem ČSÚZu byl Jan Auerhan
-
ten se svými spolupracovníky Rudolfem Urbanem a Františkem Karasem české vesnice v rumunském Banátu navštěvovali a o životě tamních obyvatel psali odborné články
-
učitele ze Svaté Heleny Jindřich a Jan Schloglovi jsou autory článku "Dějiny českých osad v rumunském Banátu" /1925/
-
Vladimír Míčan, tajemník Biblické jednoty navštívil rumunská a jugoslávská města i vesnice, ve kterých žili čeští evangelíci a své postřehy sepsal v knize "Za chlebem vezdejším" /1931/
-
Vladimír Jeřábek české vesnice rumunského Banátu navštívil několikrát, své zážitky publikoval v knize "Za krajany do Rumunska" /1937/
-
Jaromír Jech, Milena Secká, Vladimír Scheufler, Olga Skalníková provedli v českých vesnicích rumunského Banátu důkladný etnografický, lingvistický a folkloristický výzkum
-
na základě výzkumu napsali knihu "České vesnice v rumunském Banátu" /1970/
-
Jaromír Jech sepsal lidová vyprávění v knize "Tady byl samej les" /1976/
-
Jaromír Plíšek a Vilma Viková jsou autory knihy "Zprávy o situaci české menšiny v Rumunsku /1991/
-
Jaroslav Svoboda napsal text a Ivo Dokoupil doplnil fotografiemi knihu s názvem "Turistický průvodce českým Banátem /2002/
-
Jana Ševčíková natočila dokument "Piemule" o životě českých krajanů ve vesnici Rovensko /1981 - 1983/
-
Ivo Bystřičan je autorem dokumentu "Vítr, který zplenil zemi" /zachytil v něm změny ve vesnici Svatá Helena, když v její blízkosti postavili větrné elektrárny/
-
- po roce 1990 o tuto oblast začaly projevovat zájem cestovní kanceláře z celého Československa
-
české vesnice v rumunském Banátu prezentují jako místo, kde můžou prožít způsob života, které známe už jen z vyprávění našich babiček
-
turistický ruch v regionu organizuje i "Člověk v tísni"
-
jejich projekt usiluje o rozvoj agroturistiky a o zkvalitnění života krajanů
07.
Rumunsko - Banát
Rodinné obřady české menšiny
v rumunském Banátu
-
v 19. století probíhal každodenní život obyvatel českých vesnic rumunského Banátu nezávisle na okolním světě
-
ve druhé polovině 20. století nastaly velké změny
-
do všech vesnic byly renovovány silnice
-
v 90. letech 20. století byl do vesnic zaveden elektrický proud /obyvatele vesnic byli ihned konfrontováni s televizí, satelitem, internetem, skypem a videem/
-
byl to pro ně velký civilizační skok i šok /ledničky a pračky byly pozitivním přínosem/
-
objevili ale i kouzlo nekonečných telenovel, které fascinují a sledují všechny generace
-
mládež ovlivněná filmy se proti zažitým konvencím bouří a chce žít tak, jak hrdinové filmů a telenovel
-
dochází ke střetu dvou životních stylů
-
životní styl prarodičů se snaží být identický s tím, jak žili jejich předci
-
život mladých je plný převratných změn /mladí chtějí pracovat a žít ve velkých městech nebo v zahraničí/
-
pokud mladí přestanou dodržovat rodinné rituály, opustí tím tradice svých předků
-
opustí také i nás, Čechy v Čechách, protože jsme na rodinné tradice dávno zapomněli
-
ty starodávné české rodinné tradice se dodržují jen tady v českých vesnicích rumunského Banátu. Další takové místo neexistuje.
-
Jak se můžou tradice zachovat v českých vesnicích rumunského Banátu?
-
pokud budou vesnice životaschopné nejen jako obce, ale i jako enklávy češství
-
Jak se můžou zachovat ve světě?
-
pokud některé z rodinných tradic obyvatel českých vesnic z rumunského Banátu převezmou naši krajané
-
Resumé
-
Generacemi předávané rodinné tradice utvořily pevný řetěz, který by se neměl zpřetrhat, protože i v současnosti nás fascinují svou jedinečnou krásou a bohatstvím.
-
Děkuji členům ČSÚZu a jeho předsedkyni paní Haně Hlaváčkové za možnost publikovat moji monografii v sekci o tradicích a obřadech Čechů v zahraničí a pak inspirovat naše krajany k návratu ke svým kořenům
08.
Rumunsko - Banát
Svatba
v Gerníku
-
- zdejší mladí lidé se navzájem seznámí na vesnických zábavách, v kostele na bohoslužbách, poutích nebo na trhu v Nové Moldavě
-
- pokud mladí lidé chtějí spolu chodit, musí získat souhlas - "požehnání" rodičů
-
- teprve pak můžou společně chodit na vesnické zábavy
-
- když se mladí mají rádi a nějakou dobu spolu chodí, jde mládenec navštívit její rodiče a požádá je o její ruku
-
- pokud rodiče souhlasí, konají se námluvy
-
- na námluvy přijde ženich se svými rodiči do nevěstina domu, kde je připraven slavnostní oběd
-
- na námluvách určí termín svatby a sestaví seznam svatebních hostů
-
- vyberou nejstarší družičku /bývá to nevěstina nejlepší kamarádka, před svatbou a v průběhu svatby plní tyto úkoly - zve hosty na svatbu, plete nevěstě věneček, pro ženicha a družbu vyrobí voničku, v den svatby vítá svatební hosty a zve je na snídani, pomáhá při požehnání, recituje svatební promluvy, pomáhá vytvořit a pak hlídat nevěstin kout/
-
- zvolí nejstaršího mládence / nejčastěji to je ženichův nejlepší kamarád, plní tyto úkoly - zve hosty na svatbu, organizuje loučení se svobodou, v den svatby vítá ženichovy příbuzné a zve je na snídani, pomáhá při požehnání, recituje svatební promluvy, pomáhá hlídat nevěstin kout/
-
- důležitý je výběr starosty /nevěstin starosta je obhájcem a zástupcem nevěsty a její rodiny, bývá to pohotový řečník se smyslem pro humor, umí vtipně a pohotově reagovat na momentální situace, recituje svatební promluvy/
-
- ženichův starosta je obhájcem a zástupcem ženicha a jeho rodinných příslušníků, plní tytéž úkoly jako nevěstin starosta
-
- nevěsta a ženich mají také své družby, ti organizují svatební průvod, recitují svatební promluvy
-
- starosta a starostka mají za úkol organizovat svatební rituály se zábavnou konotací / třesení stromkem, vybírání na parchanta, nevěstin tanec/
-
- nejvýznamnějšími svatebními hosty jsou nevěstini a ženichovi rodiče a kmotři
-
- po námluvách se konají zásnuby
-
- mládenec spolu se svými rodiči uspořádají pro nevěstu a její rodiče hostinu, ve vhodnou chvíli navlékne mládenec své dívce na prsteníček levé ruky prsten, tímto aktem se stanou snoubenci, slíbí si manželství, potvrdí termín svatby a počet svatebních hostů
-
- tři týdny před svatbou se v kostele po každé nedělní bohoslužbě konají ohlášky, kněz oznamuje: " Anna Nová, dcera Josefa Nového a Marie Veselé Nové míní sobě za manžela vzít Františka Starého, syna Antonína Starého a Anežky Smutné Staré"
-
- snoubenci s nejstarší družičkou a mládencem chodí v průběhu ohlášek zvát na veselku příbuzné a známé
-
- příbuzní, sousedé a známí začnou do nevěstina a ženichova domu chodit s "pomocí" - nosí jim máslo, tvaroh, husy, slepice, ovci a další zemědělské produkty
-
- týden před svatbou se v domě nevěsty sejdou kuchařky a pečou koláče, cukroví a dorty, v domě ženicha zabije řezník prase, ovci, tele a drůbež a s pomocníky připravují masitá jídla
-
- v pátek večer se mládenci scházejí v hospodě, ženich se loučí se svobodou
-
- v nevěstině domě se v pátek scházejí děvčata, vijí z bílých růží, rozmarýny a myrty věnečky, nejstarší družička vyrábí pro nevěstu největší a nejkrásnější věnec, připravuje pro ženicha a družbu voničky
-
- v sobotu dopoledne vyzdobí mládež interiér kulturního domu smrkovými větvemi, květinami a barevnými stuhami
-
- na čestném místě pověsí obraz Panny Marie a Ježíše Krista, ozdobí je záclonou a květinami, pod obraz umístí nápis "Co Bůh spojil, člověk nerozlučuj", tomu místu říkáme "nevěstin kout"
-
- v sobotu večer přijedou muzikanti, mladí jdou do kulturního domu baví se, zpívají, žertují a tančí
-
- v neděli ráno se před domem nevěsty scházejí její příbuzní a známí
-
- nejstarší družička zdobí každého svatebčana květinou a zve je na snídani
-
- v domě nevěsty v pokoji za zavřenými dveřmi nevěstu do svatebních šatů obléká její matka, kmotra a tety, zpívají nábožné písně a modlí se, aby nevěsta měla harmonické manželství
-
- ženichovi příbuzní a známí snídají v kulturním domě
-
- svatebčané zjistí, že ženich v kulturním domě není, ženich si zatím najde důmyslnou skrýš a schová se, všichni ho hledají, je to starodávná tradiční lidová a žertovná zábava, když ho svatebčané najdou, ženicha přesvědčují, aby se zařadil do průvodu a šel pro nevěstu
-
- po snídani se ženich a jeho příbuzní řadí do průvodu a odcházejí do nevěstina domu
-
- ženich s rozvernými mladými muži vtrhnou dovnitř a žádají vydání nevěsty, družba ženichovi nabízí hádavé tetky nebo malé holky z vesnice
-
- ženich všechny vtipně odmítá, pak nevěstu přivede její kmotra
-
- nejstarší družička připne ženichovi a nejstaršímu mládenci do klopy saka voničku
-
- k nevěstiným rodičům i k rodičům ženicha promlouvá nejstarší družička, prosí je, aby svým dětem odpustili všechna provinění
-
- nejstarší mládenec rozprostře na zem bílé šátky a nevěsta s ženichem na ně pokleknou, každý z nich drží v ruce červené a bílé muškáty /červený muškát je symbolem lásky, bílý čistoty/
-
- následuje rodičovské požehnání, po požehnání snoubenci předají muškáty rodičům, někteří rodiče dávají snoubencům rady do života, radí jim: "zachovávejte ve svých srdcích lásku, protože láska všechno vydrží, všechno překoná a nikdy nezradí, mějte jeden druhého rádi, navzájem si pomáhejte a všechno se vám v životě podaří "
-
- při rodičovském požehnání je přítomen i kněz, po něm ke snoubencům promlouvá, upozorní je na to, že v manželství mají jeden druhému pomáhat, že manželstvím je Bůh spojí, aby měli děti, aby o ně pečovali a dobře a správně je vychovali
-
- po kázání začnou svatebčané zpívat svatební písničku "Slunéčko vyšlo nad hory"/celý text písně je v monografii na str. 55 - 57/
-
- svatebčané se řadí do průvodu, organizuje ho nevěstin a ženichův družba
-
- nevěsta se loučí s rodiči a se svým rodným domem, říká: Spánembohem matičko, spánembohem tatíčku, spánembohem rodný dome, jen Pán Bůh ví, co se mnou bude
-
- svatební průvod se seřadí a svatebčané jdou do kostela, muzikanti vyhrávají řízné pochody a veselé písničky
-
- když přijdou ke kostelu. muzikanti přestanou hrát a svatebčané vcházejí do kostela, v tichosti se posadí do lavic
-
- mladí utvoří od dveří kostela až k oltáři špalír, v rukou drží vysoko nad hlavou květiny a stuhy, vytvoří slavobránu
-
- slavobránou projdou nevěsta s nejstarším mládencem a ženich s nejstarší družičkou, před oltářem předá mládenc nevěstu ženichovi družička ženicha nevěstě, ti předstoupí před oltář
-
- následuje nádherná a dojímavá svatební mše
-
- kázání kněze vychází z posvátných Biblických textů, někdy z Tobiášovy knihy, kněz v kázání zdůrazní, aby manželství bylo u všech ve velké úctě, aby jejich manželský slib byl doživotní a aby narozené děti v manželství přijali s radostí
-
-
- následuje formule manželského slibu, ženich říká: Já, František, odevzdávám se tobě, Anno a přijímám tě za manželku. Slibuji, že ti zachovám věrnost a úctu, že tě nikdy neopustím a že s tebou ponesu všechno dobré i zlé až do smrti. K tomu mi pomáhej Bůh /totéž ženichovi slíbí i nevěsta/
-
-
- po manželském slibu kněz manželskému páru požehná, přeje jim, aby Bůh upevnil jejich slib, spojí ruce manželů a pokračuje: Co Bůh spojil, člověk nerozlučuj
-
-
- kněz žehná jejich prsteny, přeje jim, aby byly znamením dokonalé věrnosti a aby manželé žili ve vzájemné lásce až do smrti
-
-
- při výměně prstenů ženich říká: Přijmi tento prsten na znamení mé lásky a věrnosti
-
-
- když ženichovi navléká prsten nevěsta, říká tutéž formuli
-
-
- novomanželé si dají první manželský polibek, svatební obřad končí modlitbou za novomanžele, za všechny rodiny a církev
-
- v sakristii novomanželé, svědci a kněz podepíšou dokumenty, pak pod slavobránou odcházejí z kostela
-
- před kostelem jim svatebčané blahopřejí a zpívají svatební písničku "U oltáře stála" /celý text písně je v monografii na str. 59 - 60/
-
- svatebčané se seřadí do průvodu a odcházejí do kulturního domu, ženy z vesnice novomanžele u vchodu vítají chlebem a solí a zvou všechny dovnitř
-
- novomanžele a nejstarší družička s mládencem si sednou do nevěstina koutu
-
- před jídlem se společně pomodlí "Otčenáš", starostové popřejí všem dobrou chut, muzikanti začnou vyhrávat veselé písničky a ženy na stoly začnou nosit slavnostní svatební jídla
-
- všichni si užívají příjemné atmosféry, pochutnávají si na svatebních specialitách, vyprávějí si veselé příběhy, tančí a zpívají
-
- kolem 19 hodiny svatebčané odcházejí domů "poklidit hospodářství" - to znamená, že nakrmí své krávy, koně, ovce, prasata, nasypou zrní slepicím, pak se převléknou
-
- za hodinu se do kulturního domu vrátí, podává se večeře, řízky, pečené maso, pečená kuřata, huspenina, vařené jazyky
-
- po večeři se všichni těší na "nevěstin tanec" - svatebčané utvoří kolo, starosta na židli položí velkou mísu, do které zájemci o tanec s nevěstou vkládají peníze /za vybrané peníze si koupí vybavení do domácnosti/
-
- dovnitř vtrhnou veselé maškary, jsou to mladí lidé oblečení do legračních šatů, vtipně blahopřejí novomanželům, pak svatebčany baví svými šprýmy a nakonec je vyzvou k tanci
-
- následuje "třesení stromkem"- starostka se starostou připevní na smrček nebo jedli jablíčka a cukroví a pomalým krokem nesou stromek k novomanželům, svatebčané zpívají písničku "Šel jest Pán Bůh, šel do ráje" /text písně je v monografii na str. 62/
-
- když svatebčané dozpívají písničku, nevěsta ze stromku utrhne jablíčko, rozpůlí ho, polovinu sní a druhou podá manželovi, písnička i rituály mají novomanželům připomínat, že musí odolávat světským svodům, dodržovat Boží příkazy a manželský slib
-
- v další části rituálu novomanžele třesou stromkem, pověra říká: kolik cukroví na stromku zůstane, tolik dětí se jim v manželství narodí
-
- o půlnoci odchází nevěsta s mámou, kmotrou a tetami do ženichova domu, aby ji tam začepili, nevěsta ženichovy rodiče prosí, aby ji přijali za vlastní
-
- při čepení ženy zpívají písničku "Vale tobě, marný světe" /text písně je v monografii na str. 63 - 65/
-
- čepení probíhá tak, že nevěstina kmotra se snaží nevěstě vyměnit věneček za šátek, ale ona se brání a naříká, pak ji věneček strhne a uváže jí šátek
-
- ke konci obřadu přijde ženich a všem ženám, které byly při čepení nabízí víno a kořalku
-
- nevěsta se převlékne a všichni odcházejí do kulturního domu
-
- svatebčané nevěstu bouřlivě vítají a obdivují
-
- všichni se baví, zpívají a tančí
-
- sladkou tečkou opulentní svatební hostiny jsou dorty, ten největší a nejkrásnější krájejí novomanžele společně, novomaželka krájí dort, ruku na noži drží novomanžel, tím gestem slibuje, že bude své ženě ve všem pomáhat
-
- nad ránem předávají svatebčané novomanželům dárky
-
- při odchodu domů zpíváme písničku "Už, už, už, už je Franta muž, a Ani je jeho žena, přikrývá ho peřinama"
-
- těšíme se na slastný okamžik, kdy si lehneme do postele a přikryjeme se peřinou