Co jsou obřady a tradice
Lidová kultura
Tradiční lidovou kulturu tvoří současné kulturní dědictví, které je zdrojem kulturní rozmanitosti a vytváří základ kulturní identity.
-
vnímáme ji ve dvou rovinách: jako kulturní dědictví a jako hodnoty předávané generacemi
-
produktivní jevy se předávají dál
-
neproduktivní zanikají
-
lidovost kultury se spojuje s tradicemi
-
autory jsou anonymní tvůrci
Lidovou kulturu můžeme vnímat jako
-
kulturu venkovského a městského obyvatelstva
-
přežitky starého způsobu života
-
na rozdíl od elitářské kultury vykazuje regionální odlišnosti
-
tyto odlišnosti jsou způsobeny izolací oblasti, ve které se vyskytuje
Tradice
Tradice je trvalým jevem, ale jejich obsah se podle potřeb mění. Mladší generaci je předávala ta starší , která v rodině i ve společnosti měla velkou autoritu. Autorita starších pramenila z jejich obdivu k předkům a z lásky k rodině.
-
opakováním tradic se posiluje pocit kontinuity minulosti do přítomnosti
-
generace prarodičů usilovala o to, aby tradice svým dětem a vnukům věrně a přesně reprodukovala
-
mladá generace do tradic přijímá změny, které souvisí nejen s aktuálními možnostmi, ale i s vlastními nápady nebo zájmy
Za tradice můžeme považovat i tyto jevy:
-
dodržování rodinných tradic
-
umění reprodukovat svatební promluvy
-
zpěv svatebních a náboženských písní /při práci i večer/
-
předčítání z Bible /po společné rodinné večeři/
-
ranní a večerní modlitba
Obřad
Obřad je charakteristickou činností lidí, kteří jednají podle daného scénáře
-
každý scénář má pevnou strukturu a dramaturgii
-
má charakter integrační a pověrečně magický
-
praktikuje se vždy veřejně a slavnostně
-
lidé byli přesvědčeni, že dodržování obřadů jim zajistí blahobyt, ochranu a pozitivní energii
-
že v magii každého obřadu si podřídí tajemné síly ve svůj vlastní prospěch
-
v průběhu obřadu se symbolicky vyjadřují fáze přechodu jednotlivce nebo skupiny podle těchto postupů:
-
jednotlivec patří do určitého společenství
-
daného společenství následuje vyloučení
-
nastane okrajová fáze
-
jednotlivec je začleněn do nového společenství
Lidé mají obřady rádi, protože
-
v jejich průběhu slyší starodávné písně
-
vtipné promluvy
-
vidí nádherné slavnostní kroje
Zvyk
Zvyk je ustálený vzorec chování jednotlivce nebo členů určitého společenství
-
jeho dodržování vysvětlují tím, že tak se chovali jejich rodiče i prarodiče
-
používáme ho ve všedním životě i ve slavnostních životních chvílích
-
nemá ani magické ani sakrální elementy
Obyčej
Obyčej je určitý způsob chování, které přijala určitá společnost.
-
dodržoval ho každý jednotlivec, protože jejich porušování vyvolávalo kritiku společnosti
-
vznikaly na základě tradic a za všeobecné akceptace společnosti
-
je to specifická forma sociální interakce a způsob lidské komunikace
Magie, rituál, mýtus
Magie vznikala v době, kdy lidé nedokázali vyřešit nebezpečné situace a chtěli ovládat svůj osud i neznámé přírodní jevy.
Magii doprovázely činnosti, které dělíme na:
-
činnosti konstruktivní, které měly splnit požadované pozitivní přání
-
činnosti, které zajistily ochranu před nebezpečnými silami
-
činnosti destruktivní, které měly uškodit jednotlivci nebo skupině lidí
Magie se stala předpokladem pro vznik rituálů
Rituál je způsob individuálního nebo kolektivního způsobu chování, které se zakládá na pravidlech, které daná sociální skupina dodržuje.
Rituály:
-
pomáhají zvládat životní změny
-
v krizových momentech dodávají pocit jistoty
-
v určitých situacích a v určité době se opakují
Mýtus
Termínem mýtus se označuje vyprávění o dávné minulosti.
-
tradovaný příběh lidem umožnil porozumět historickým událostem i životu
-
mýtus bývá nejen posvátný, ale i příkladný, proto se stává vzorem pro lidské chování
Pověry a pověrečné praktiky
Pověry a pověrečné praktiky jsou pohanskou vírou a zachováváním pohanských zvyků.
Lidé věří ve vzájemnou působnost určitých jevů. Jsou udržovány a šířeny tradicemi a
vztahují se k nejvýznamnějším životním událostem: narození, svatbě a pohřbu.
Vedou k ochraně nevěsty, k harmonickému manželství, blahobytu v rodině, k narození zdravého a krásného dítěte a ke klidnému odchodu na "onen svět".
Dělíme je na dvě kategorie
-
pozitivní /chrání/
-
negativní / škodí/
Přehled pověr a pověrečných praktik, které dodržují obyvarele v českých vesnicích rumunského Banátu
Pověry v těhotenství, při porodu a v šestinedělí
Těhotenství, porod i problémy v šestinedělí s sebou nesou nepředvítatelná rizika. Těhotné ženy v českých vesnicích rumunského Banátu jsou přesvědčeny, že rizika můžou minimalizovat tím, když budou v době těhotenství, při porodu i v šestinedělí dodržovat pověry a pověrečné praktiky. Věří v magii podobnosti, proto
-
se těhotná žena nemá dívat na postižené, škaredé, nemocné a umírající / pokud se s nimi setká, má se večer dívat na hvězdné nebe a modlit se, tím zlé neguje/
-
nesmí se dívat na zvířata /aby neporodila chlupaté dítě/
-
pověry nedoporučují dívat se přes mezery v plotě /aby dítě nešilhalo/
-
pokud se těhotná žena vyleká ohně a dotkne se své tváře, ramena nebo krku, její dítě se narodí s plamenným červeným znamením v místě, kterého se na svém těle dotkla
-
těhotná žena nesmí pobývat v blízkosti těžce nemocného nebo umírajícího / ona a její dítě by těžce onemocněli/
-
v průběhu porodu mnoho pověrečných praktik vykonává porodní bába /rodící ženě položí pod polštář posvěcené byliny, rozplete jí copy, na noční košili jí odepne knoflíky a v ložnici otevře dveře skříní a zásuvky komod, to proto, aby porod probíhal bez překážek a bez komplikací /
-
pokud je porod dlouhý a těžký, položí pod postel nůžky nebo nůž /pověra poukazuje na to, že železné nástroje ztiší a utnou bolest, odpuzují zlo/
-
než vyjde placenta, vloží do ní ještě jednou dítě /tato pověra předpokládá, že po tomto úkonu všechny nemoce a neduhy, které v sobě novorozenec má, placenta do sebe vsákne/
-
významná a plná symboliky je první koupel novorozence
-
novorozence koupe porodní bába, děvčeti do vaničky vloží plátky růží /aby byla krásná/
-
chlapci kopr /aby byl oblíbený/
-
heřmánek zaručuje dětem zdraví, makovice dobrý spánek, mince bohatství
-
vodu z vaničky jde vylít do sadu pod ovocný strom /aby dítě dobře rostlo a stromy měly velkou úrodu/
-
pak porodní bába novorozence vysuší, obleče, přežehná ho křížkem, popřeje mu štěstí a předá ho do náruče matce, ta ho k sobě s láskou přivine
-
pak ho bába zanese ukázat rodině a otci, který dítě políbí na čelo a tím gestem ho přijímá do rodiny
-
porodní bába si za pomoc při porodu nikdy nevezme peníze /peníze by negovaly magickou moc pověrečných praktik/
Šestinedělí a s ním spojené pověrečné praktiky
Šestinedělí je období, ve kterém se všechny změny vyvolané těhotenstvím a porodem v organismu ženy normalizují. Toto období trvá šest týdnů. V lidové tradici trvá šestinedělí od porodu až do úvodu rodičky.
-
v tomto období je žena považována za nečistou a pověry tvrdí, že satan má nad matkou moc, protože porodila pohana.
-
pro matku i dítě jsou nebezpečné i zlé síly, proto má matka být neustále s dítětem, aby ho před nimi chránila.
-
pověrečné zákazy izolovaly ženu nejen od společnosti, ale zakazovaly ji vykonávat namáhavé fyzické práce doma i v hospodářství
-
izolace šestinedělky je ukončena církevním obřadem, který se jmenuje úvod
-
matka vejde do kostela bočním vchodem, v sakristii se za ni pomodlí kněz a požehná ji. Žena pak se zapálenou svící obejde oltář a tím se stane rituálně čitou.
Křest a pověrečné praktiky
Dítě bývá pokřtěno do dvou týdnů po narození. Matka se křtu nemůže zúčastnit, protože dodržuje pověrečné zákazy v šestinedělí
-
matku a dítě navštěvují příbuzné, sousedky i kamarádky, na návštěvu s sebou přinesou slavnostní jídla
-
ještě před narozením dítěte vybírají jeho rodiče kmotra. Kmotrovství nikdo neodmítne /traduje se pověra, že kolik dětí držíš u křtu, tolik schodů máš do nebe/
-
všechny ženy u křtu mají být v bílých šatech /bílá barva symbolizuje nevinnost a dítě je nevinné/
-
dítě do kostela nese kmotra a příbuzní dítěte nesou nakrájené dorty a pálenku, každému, s kým se na ulici setkají, nabízejí dort a pálenku /aby dítě mělo sladký život a pevné zdraví/
-
u dveří kostela čeká na kmotru kněz a ptá se jí, zda je připravená a ochotná pomáhat dítěti jako jeho matka
-
křtem přejímají rodiče i kmotři dítěte závazek, že budou dítě vychovávat v duchu křesťanské víry
-
po křtu se koná bohatá a veselá hostina, protože pak bude celý život novorozence také bohatý a veselý
SVATBA
Svatba je pro obyvatele českých vesnic nejvýznamnějším a nejradostnějším životním okamžikem, a to nejen pro dvojici snoubenců, ale i pro jejich rodiče, blízké i vzdálené příbuzné, kmotry, sousedy a známé.
Mnoho předsvatebních a svatebních pověr a pověrečných praktik se týká nevěsty, která se po svatebním obřadu musí rozloučit se svým rodným domem, rodiči, sourozenci, sousedy, kamarádkami a někdy i s vesnicí. Musí následovat ženicha, přestěhovat se do domu svých tchánů, změnit se z dítěte v ženu a pak se přizpůsobovat životnímu stylu svého manžela a tchánů. Všechny pověry mají nastávající životní změny lépe pochopit a snášet.
Svatební pověry a pověrečné praktiky
-
nevěstu za zavřenými dveřmi do svatebních šatů oblékají její maminka, kmotra a tety. Zpívají při tom nábožné písně a modlí se /přetrvávají pověry, že pokud do pokoje nikdo nepřijde a nevyruší je, manželství bude harmonické a klidné/
-
nevěsta má mít na svatebních šatech něco červeného, červená barva nevěstu chrání před nepřejícími pohledy a zlými silami / červený lem šatů, červená stuha v pase/
-
aby negativní síly nevěsta zmátla, má kolem sebe družičky /pověra doporučuje, aby družičky měly šaty ze stejného materiálu a stejného střihu jako nevěstiny/
-
ženich má v klopě saka vonici ze stuh, rozmarýnu, myrty nebo zimostrázu, protože jejich listy jsou po celý rok zelené, pověra tvrdí, že přináší do manželství stálost a věrnost
-
v průběhu svatení hostiny kmotra upevní na smrk nebo jedli cukroví a pak ho nese k místu, kde sedí nevěsta s ženichem. Ti mají za úkol stromkem zatřást. Tato pověrečná praktika ubezpečuje, že počet cukroví , který na stromku zůstane, odpovídá počtu dětí, které se jim v manželství narodí
-
další pověry se praktikují při čepení nevěsty. Čepení probíhá za zavřenými dveřmi a symbolicky potvrzuje zařazení nevěsty do společnosti vdaných žen. Kmotra sejme nevěstě z hlavy věneček a uváže ji na hlavu šátek. Kmotra drží ženichův klobouk, do kterého nevěsta vloží svůj věneček. Pověra poukazuje na to, že nevěsta právě v tu chvíli předává zodpovědnost za práci v hospodářství a na poli manželovi
-
čepce se dotknou všechny ženy a začepenou nevěstu přivedou do sálu. Ta si musí s každou ženou z kruhu zatančit jeden tanec, pověra tvrdí, že ženy nevěstě předají ženskou energii a ona se pak bez problémů stane ženou
-
ženich přenese nevěstu přes práh, je to dávná pověrečná praktika, která patří mezi rituály přechodu, pokud by nevěsta o práh zakopla, přivolalo by to na novomanžele neštěstí. Aby ženich manželství před neštěstím uchránil, bere ji do náruče a přes práh ji přenese.
-
se svatebním dnem a s počasím se také pojí pověry - na příklad deštivý den je pro budoucí manželství příslibem bohatství, slunečný den zaručuje štěstí, silný vítr hádky, ranní deštík přinese nevěstě radost, odpolední slzy
-
i se svatebním obřadem souvisí pověry
-
pokud během svatebního obřadu zhasne na oltáři před nevěstou svíce, pověra předpokládá, že nebude v manželství spokojená
-
nevěsta má před oltářem šlápnout ženichovi na nohu - tím si zajistí jeho poslušnost
-
nevěsta má ženicha požádat o peníze na milodar pro kostel - pokud jí ženich vyhoví, pověra potvrzuje, že nevěsta bude od něj peníze dostávat i v manželství
-
při odchodu z kostela mají překročit jeho práh společně / ten, kdo překročí práh první, první v manželství zemře/
-
před kostelem na novomanželé házejí rýži, hrách, pšenici i rozinky, pověra tvrdí, že novomanželům přinesou štěstí a plodnost
Pověry a pověrečné praktiky při umírání a pohřbu
Češi v Rumunsku vnímají smrt jako součást přirozeného světa. Smrt není pro ně tabu, proto o ní mluví často a otevřeně. O těžce nemocného se doma starají jeho nejbližší příbuzní. Věří, že nemocný a umírající člověk nesmí být opuštěný.
-
umírajícího navštěvují příbuzní, sousedé i známí, pokud mezi sebou měli nedorozumění nebo spory, snaží se je před smrtí urovnat / pak nemocnému lehčeji umírá a pozůstalí mají čisté svědomí/
-
pozůstalí umírajícímu splní každé jeho přání, protože má pro ně význam poselství
-
aby se duše zemřelého nevrátila, zapálí u zemřelého svíčku a ve vesnici se rozezní umíráček
-
pokud je zemřelý muž, pak jeho tělo omývají a oblékají muži, pověrečná praktika nařizuje, aby vodu po umytí nevylévali na pole, do sadu ani do zahrady. Měla by negativní vliv na vegetační sílu půdy, rostlin i stromů
-
pokud má zemřelý otevřené oči, pověra doporučuje položit na ně kovové mince, aby si někoho nevyhlédl, dotyčný by do roka zemřel
-
v domě látkou zakryjí zrcadla, aby se v nich zemřelý neodrážel/ jeho duši by se nechtělo odejít na onen svět/
-
v pokoji, kde leží mrtvý se zastaví hodiny, aby jejich tikot zemřelého nerušil
-
u mrtvého se až do pohřbu scházejí příbuzní, sousedé a známí, sesednou se k němu, modlí se a zpívají nábožné písně. Říkají, že u mrtvého drží stráž, pověra tvrdí, že se tímto jednáním vyhánějí zlé síly
-
když v rakvi vynášejí nebožtíka z pokoje, před každými dveřmi mrtvého přežehnají, protože to je jeho poslední cesta z domu
-
na zápraží domu se s rakví třikrát pokloní, aby se mrtvý s domem rozloučil
-
pohřební průvod jde na hřbitov, pověra přikazuje, aby se v pohřebním průvodu nikdo neotáčel nebo nevracel domů, duše zemřelého by neměla klid a bloudila by
-
pozůstalí připraví v hospodě pohoštění /kar/, všichni na nebožtíka v dobrém vzpomínají , vyprávějí historky z jeho života a zpívají písničky, které měl rád. Pozůstalí věří, že jeho duše má radost/
-
na zemřelého často a v dobrém vzpomínají, protože žijí v přesvědčení, že zemřelí se svým úmrtím z jejich společnosti nevyčlenili, ale stále do ní patří zrovna tak, jako pozůstalí. Rozdíl je jen v tom, že oni vyčerpali Bohem vyměřený čas, kdežto my se ke smrti každý den blížíme
Prostor
-
Prostor vnímáme jako prostředí, které je vyměřené účelem nebo hranicí. Ve známém prostoru se lidé cítí bezpečně
-
známým prostorem je pro člověka vesnice, nebezpečným a neznámým je pro něho zbytek světa
-
nejmenším bezpečným prostorem je pro každého jeho dům, jeho hranice tvoří zdi, dveře a práh
-
lidé věří, že dům, ve kterém žijí, pracují, jedí a modlí se, je požehnaným a bezpečným místem
-
pod práh domu vkládali posvěcené věci, aby do domu nevešla lidská zloba a zlé síly
Čas
Čas chápeme intuitivně, z hlediska logiky čas nelze definovat. V důsledku životní praxe rozlišujeme minulost, přítomnost a budoucnost. Naši předci měli v sobě zakodovanou schopnost vnímat nejen současný stav věcí, ale i vzájemné vztahy mezi nimi. Podle pohybu Měsíce a Slunce věděli, že čas ovlivní každou lidskou činnost. Získali zkušenost, že
-
každá pracovní činnost je úspěšná jen tehdy, pokud je prováděna v určitém čase
-
na rytmus lidského života měl vliv rytmus přírody a kosmu
-
proto každodenní práce i rodinné obřady se opakovaly na určitém místě a v určité době
Cíle a funkce obřadů
-
rodinné obřady se koncentrují na praktikách, které se týkají nejen nejbližších rodinných příslušníků, ale i jejich sousedů a známých
-
týkají se všech životních etap jednotlivce, přičemž počátek a konec tvoří celek s ustáleným pořádkem
-
každá přechodová fáze zdůrazní změnu společenského statusu jednotlivce nebo celé skupiny
-
plní funkce společenské, emocionální, estetické a náboženské
-
kladou základy, na kterých budujeme vztahy, hodnoty a vzpomínky
-
jsou to vazby, které spojují pokolení a tvoří mozaiku každé rodiny
-
dodržování a kultivování obřadů nám dávají pocit sounáležitosti, stability a návaznosti na předchozí generace
-
budují rodinnou identitu /tvoří unikátní rodinný kod/
-
posilují vazby /dávají příležitost ke společně trávenému času/
-
zaručují stabilitu /významné v chaotické době/
-
tvoří vzpomínky /"album" prožitých zkušeností/
-
předávají hodnoty /učí to, co je pro rodinu významné/
Proč obřady dodržovat
-
jsou pramenem síly, dávají pocit sounáležitosti
-
nabízejí pocit stability a jistoty
-
jsou kotvou v nejistotě
-
ubezpečují nás o tom, čím jsme
-
pomáhají nám zachovat rodinnou historii
Jak cíle a funkce obřadů charakterizovat
-
obřady jsou všechno to, co považujeme za správné, hodnotné a dobré
-
obřady nám ukazují, co bylo v srdcích našich předků
-
obřady spojují pokolení i časy
-
dodržování obřadů, to jsou chvíle, kdy se dovíš něco o životě
-
obřady vnášejí do rodin lásku